Rätt till efterarv

Hej min väninna har via en juristbyrå skrivit ett testamente där hennes brorsdotter ska ärva all kvarlåtenskap efter hennes död enligt hennes vilja. Hon är ensam nu och hennes man dog 2006 utan testamente och då ärvde hon och deras gemensamma son hans kvarlåtenskap bland annat deras fastighet som han stod som ensam ägare till. Nu har deras gemensamma son också avlidit och inga barnbarn finns och övriga bröstarvingar finns inte heller. Enligt det nya testamentet kan dock inte brorsdottern ärva allt för hennes avlidne mans släktingar ska ärva hälften enligt juristen!? Stämmer detta verkligen? Min väninna är väldigt upprörd över att hennes mans släktingar har arvsrätt enligt juristen ? Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vem som ärver finns i ärvdabalken (ÄB).

Din väninnas mans närmsta arvinge var deras gemensamma son, enligt 2 kap. 1 § ÄB. Det var som utgångspunkt han som skulle ärva sin pappa när pappan dog. Eftersom han var gift finns det dock ett undantag som säger att kvarlåtenskapen istället ska tillfalla den efterlevande maken och att den först avlidne makens arvingar istället får rätt till vad som kallas efterarv, enligt 3 kap. 1-2 §§ ÄB. Det är detta som juristen syftar på och som innebär att din väninna inte kan testamentera allt till din brorsdotter utan att hennes mans släktingar kommer ärva hälften. När den efterlevande maken dör så ärver den först avlidna makens bröstarvingar, föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar den andel som de avstod vid den först avlidna makens bortgång.

Eftersom din väninnans son inte lever, som var den ende bröstarvingen, så kommer någon av de andra uppräknade släktingarna att ärva. Den efterlevande maken, din väninna, får inte genom testamente förfoga över den egendom som ska tillfalla den först avlidnes arvingar vilket är anledningen till att hon inte kan testamentera det till sin brorsdotter, enligt 3 kap. 2 § ÄB.

Den delen av egendomen en person får i makesarv kan en säga innebär ett lån av en egendoms del som sedan lämnas tillbaka till den först avlidnes arvingar när den efterlevande avlider. Samma andel som en fick i makesarv ska en sedan avstå i efterarv till släktingarna. Juristen har såldes helt rätt i det denne säger. Släktingarna har inte någon i egentlig arvsrätt efter henne men efter sin släkting.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare