Rätt till efterarv efter farbror?

Hej! Jag har en faster som varit ingift med min farbror (bror med min pappa) som är avliden sedan 20år. Min farbror och ingifta faster har inga barn. Min ingifta faster som är i livet har bara en systerson & sedan är det jag. Mina föräldrar är avlidna . När hon avlider, vem av oss ärver min ingifta faster, båda eller bara systersonen? Vet ej om min ingifta faster har något testamente skrivet.

Tacksam om en förklaring.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid fråga gällande arv är det Ärvdabalken som blir aktuell.

Vid din farbrors död ärvde din ingifta faster all hans kvarlåtenskap. När din faster sedan avlider har den först avlidnas (alltså er farbror) släktingar rätt till efterarv. Efterarvet är en slags uppskjuten arvsrätt och utgör i normalfallet hälften av din ingifte fasters bo. Innehav av enskild egendom kan dock ändra på detta förhållande. Då kommer du istället att ärva den kvotdel som gällde när din farbror gick bort. Du har rätt till detta efterarv under förutsättning att varken din fasters föräldrar eller syskon lever, då de kommer före dig i den legala arvsordningen. Det som blir kvar efter ditt efterarv ärver systersonen.

Hoppas du fick svar på din fråga och klarhet i dina funderingar, tveka inte att höra av dig i annat fall.

Med vänliga hälsningar,

Asta SchulzRådgivare