Rätt till förhör när en är misstänkt för brott

För ca 3 veckor sedan blev jag hemskjutsad av polisen en utekväll då jag hade kommit in på klubben med någon annans legitimation. Jag är 16 år och när poliserna lämnade mig hemma hos mina föräldrar berättade de att de tänkte anmäla händelsen och att jag skulle bli kontaktad av åklagarmyndigheten. Nu har det ju gått ett tag och jag har inte hört någonting. Har jag inte rätt till ett förhör för att få möjligheten försvara mig innan jag blir dömd eller får en prick i registret? Och i så fall hur länge kan de vänta innan jag blir kallad till förhör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du rätt till att bli förhörd och få försvara dig innan du döms?
Ja, du har rätt att få bli förhörd och polisen ska ge dig en möjlighet att försvara dig.

Det polisen ska börja med nu är en förundersökning av brottet. Då ska de hålla förhör med de som kan tänkas lämna uppgifter av betydelse för förundersökningen, vilket du kan göra, se rättegångsbalken kapitel 23 paragraf 6.

Sedan finns det en allmän rättslig princip som säger att ingen får dömas utan att ha blivit förhörd, den så kallade kontradiktionsprincipen. Den principen framgår bland annat av europakonventionens artikel 6.

Hur länge kan du få vänta innan du blir kallad till förhör?
Det går inte att säga en exakt tid för hur länge du kan behöva vänta innan du blir kallad till förhör. Polisen kan nämligen behöva förhöra andra innan dig eller har mer prioriterade brott att arbeta med. Men om du inte hör något inom fem år är brottet preskriberat och du kan då inte dömas för brottet. Är det ett väldigt lindrigt brott är det preskriberat efter två år, se brottsbalkens 35 kapitel 1 paragrafen.

Om de väljer att lägga ned förundersökningen (finns flera olika anledningar till att en förundersökning kan läggas ned) ska du meddelas om detta och då får du ingen anmärkning i ditt belastningsregister, se förundersökningskungörelsens 14 paragraf.

polisens hemsida kan du läsa lite mer om vad som händer i processen när du är misstänkt för brott.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Du får gärna lämna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare