FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/05/2016

Rätt till hävning

Snälla ge mig juridiskt råd vad jag ska göra i ett privat sälj ärende.

Jag sålde min dam racercykel som jag trodde var storlek smal. Finns inget originalkvitto som talar om detta men jag fick denna information när jag en gång köpte denna även privat.

Jag har nu sålt den till en kvinna som var hemma hos mig och provcyklade den och köpte den. Hon fick ett kvitto av mig som jag skrev till henne. På kvittot skrev jag mina personuppgifter, köparens namn, datum, kostnad och information om cykeln ( modell, färg, storlek) Vi skrev inget om ångerrätt. Hon hävdar nu efter en vecka att cykel är en x-smal efter att hon mätt den hemma hos sig.

Hon vill häva köpet!

Jag förstår att hon känner sig lurad men jag trodde själv att det var den storleken och hon såg den med egna ögon på plats och provade den, vilket jag ville att hon skulle göra för att känna på den då hon var tveksam på storleken. Men hon valde att köpa den efter cykelturen.

Jag känner mig stressad av situationen och jag vet ju inte om hon har gjort något med cykeln under tiden den är i hennes ägor och jag har även förlorat de köparna som stod på tur efter henne.

Vad har jag för juridisk rätt?

Har hon rätt att häva köpet?

Har hon rätt att få tillbaka hela beloppet som hon betalade?

Tusen tack för all hjälp ni kan ge mig i detta.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du sålde cykeln privat till en privatperson - köplagen är tillämplig på situationen, se här. Eftersom att ni troligen inte reglerade frågor om hävning etc. i ert avtal blir det som står i lagen gällande på avtalsförhållandet mellan er.

För hävning pga. fel enligt köplagen krävs att avtalsbrottet är väsentligt för köparen, samt att säljaren insåg eller borde insett detta. Det är alltså två led som måste vara uppfyllda för att rätt till hävning ska föreligga, (1) väsentligt fel, samt (2) att du insåg eller borde insett felets väsentlighet.

Utan att komplicera det ytterligare framstår det som klart att rätt till hävning inte föreligger i detta fall. Speciellt inte när varan undersökts innan köpet. Du behöver alltså inte acceptera en hävning. Inte heller behöver du betala tillbaka någonting. Det kan även tilläggas att det inte finns någon ångerrätt enligt lag i detta fall. Om ni inte avtalade om någon ångerrätt så har köparen alltså inte rätt till någon sådan.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om ytterligare funderingar uppstår så återkom i kommentarsfältet nedan!

Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare