Rätt till idrottsförenings styrelseprotokoll

hej

jag skulle vilja läsa en protokoll från en styrelsemötet. detta är en idrotts förening, enligt dom själva måste jag vara medlem för ta del av protokollet eller få till ett personlig möte, jag behöver verkligen få läsa denna protokoll.

Vilken lag eller finns det någon lag som jag kan få stöd av, sen är det förening som beslutar...

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En idrottsförening har organisationsformen ideell förening. Det finns ingen lag som reglerar ideella föreningar utan föreningen styrs av dess stadgar. Stadgarna fungerar som ett slags avtal mellan föreningen och medlemmarna. Därför är inte stadgarna tillämpliga på icke-medlemmar.

Skulle det inom stadgarna finnas regler om hur styrelseprotokoll ska hanteras och utlämnandet av dessa så gäller alltså detta enbart mot dess medlemmar.

Det låter som att föreningen har gett dig korrekt information, att du antingen måste bli medlem eller få föreningen att frivilligt ge ut protokollet. Beroende på vad föreningens stadgar föreskriver är det inte ens säkert att du som medlem skulle ha rätt till styrelseprotokollet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare