Rätt till nödvärn vid olaga intrång och kvarstannande

Hej

Min fråga gäller olaga intrång samt kvarstannande.

Om jag i egenskap av väktare, obs ej ordningsvakt, sent en kväll inom ett fabriksområde dit allmänheten

inte har tillträde, upptäcker en person som jag bedömer inte har rätt att vara där. Om jag tilltalar honom och ber personen lämna och personen ignorerar mig, har jag då rätt enligt nödvärnsrätten att avvisa honom

och även använda ev. våld. Jag har alltså inte sett personen smita in men pga tidpunkten samt att inga

arbeten pågår på natten så är det för mig helt tydligt att personen vistas där obehörigt. Kan jag då använda nödvärnsrätt p. 3. "Nödvärnsrätt föreligger mot den som olovligt inträngt osv...

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En straffbelagd gärning är tillåten om den genomförs i en nödvärnssituation, under förutsättningen att den inte är uppenbart oförsvarlig (24 kap 1 § BrB). Precis som du skriver är en av nödvärnssituationerna när någon olovligen trängt in eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg. Men också vid bland annat ett överhängande eller påbörjat brottsligt angrepp på person eller egendom.

För att nödvärnsrätt ska föreligga i situationen när någon olovligen trängt in i rum, hus, gård eller fartyg, krävs att det faktiskt rör sig om något av dessa utrymmen. Till exempel har man alltid rätt till nödvärn när någon annan begår ett inbrott. Om det finns någon nödvärnsrätt beror alltså på hur det fabriksområde du frågor om klassificeras som.

Det krävs att nödvärnsgärningen som begås inte är uppenbart oförsvarlig. Med det menas att nödvärnsgärningen inte får avvika från vad som är behövligt och det inte får vara ett missförhållande mellan nödvärnsgärningen och den skada som hotar genom angreppet. Om någon till exempel klottrar på ens hus och man bestämmer sig för att slå personen är det antagligen ett missförhållande mellan nödvärnsgärningen och den skada som hotar genom angreppet.

När det gäller rätt att använda våld i en nödvärnssituation ska man försöka att använda det så lite som möjligt. Ibland kan det räcka med att be angriparen avlägsna sig. Om den personen på uppmaning fortfarande inte lämnar området, kanske det finns andra sätt att få den att avlägsna sig än att använda våld. Det kan ju vara så att personen i fråga har tillstånd att befinna sig på platsen och då skulle det antagligen inte vara en nödvärnssituation och därför inte heller finnas rätt att använda våld.

I övrigt kanske din arbetsgivare kan ge närmre svar på hur du ska agera i vissa specifika situationer.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare