Rätt till reparation för konsument

köpte en högtryckstvätt som läckte som ett såll var i affären och reklamerade den samma dag

dom hänvisade mig till annat serviceställe kan man göra så? har inte affären där man köpt varan någon skyldighet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt svar förutsätter att "det andra servicestället" är ett utomstående ställe i förhållande till affären där du köpt högtryckstvätten och att affären därför inte står för reparationen.

När en privatperson handlar i butik gäller konsumentköplagens (KKL) regler. Denna lag är tvingande till konsumentens fördel, det innebär att säljaren (i ditt fall butiken) aldrig i förväg kan ställa upp villkor som är sämre för dig som konsument 3 § KKL. Du är alltså garanterad att de regler som finns i KKL ska gälla.

Den vara du har köpt innehåller ett fel enligt 16 § KKL. Ett fel som finns vid köpet svarar säljaren för 20 § KKL. Ett fel som visar sig inom 6 månader anses alltid ha funnits när köparen tog emot varan från säljaren 20a § KKL. Om du upptäckt felet redan samma dag som du köpte högtryckstvätten innebär det att det är fel på varan.

Eftersom du har reklamerat inom rätt tid har du rätt att kräva att säljaren lagar varan eller ger dig en ny. Detta ska ske utan att det uppstår en för stor olägenhet för dig som konsument 26 § KKL. Affären där du köpt varan har alltså ett ansvar för att reparera högtryckstvätten eller för att ge dig en ny. Det viktiga är att det är affären som ska bekosta det.

Om det istället är så att "det andra servicestället" är ett serviceställe där någon för säljarens räkning reparerar säljarens varor gäller fortfarande det redogjort för ovan. Enda skillnaden är att följande också gäller:

Om någon har åtagit sig att reparera butikens varor så kan du som konsument reklamera både till den som åtagit sig reparationen och till säljaren 23 § 2st KKL. Detta innebär att säljaren kan lämna iväg ansvaret för reparationer på någon annan. Givetvis måste säljaren fortfarande stå för kostnaderna för reparationen. Även här har alltså butiken ett ansvar, även om det tar en annan form. För dig som konsument borde det inte bli någon större skillnad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare