FrågaSKATTERÄTTAvdrag19/01/2018

Rätt till rut-avdrag är kopplad till utförarens rätt till betalning från Skatteverket

Hej!

Jag har anlitat en flyttfirma till uttlandet. I priset ingick 25000 som rutavdrag. Enligt avtalets villkor står det ( 7. F.o.m den 1a augusti gäller RUT avdraget även flyttjänsterna,dock avser arbetskraften bara,vi speciefierar tydligt i offerten hur mycket Avdraget kommer bli, (Firmansnamn) AB förbehåller sig rätten att fakturera kunden hela beloppet om det visar sig att kunden inte har rätt till skattereduktion eller maxbelopp utnyttjatt tidigare, om vi ordnar med RUT avdrag tillkommer 600 kr för administrationsavgift). Det var enda villkoren som vi fick veta och allt verkade ok från min sida. firman Flyttade bohaget enligt avtalet och allt gick bra. Men när firman sökte rutavdrag från Skatteverket fick de avslag pga en redovisning som Skatteverket inte tyckte är ok. Alltså firman sökte och de fick avslag pga deras fel. Senare krävde han att jag skulle betala de 25000:- kr eftersom Skatteverket vägrar betala de. Jag övertalade firman att överklaga till förvaltningsrätten och de gjorde. I förvaltningsrätten fick firman rätt till utbetalningen men senare avslog Skatteverket igen firman ansökan. Nu kräver han igen från mig pengarna. Det är sor summa som jag inte har råd med dessutom det känns orättvis att betala firman när firman har gjort redovisnings fel inte pga min rätt till rutavdrag. Hoppas att jag få en vägledning vad kan jag göra och vem kan jag vända mig till? Kan firman överklaga Skatteverkets beslut igen efter de har avslaget förvaltningsrättens beslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det saknas viktig information för att svara på frågan, nämligen anledningar till varför firman fick avslag från Skatteverket och till varför Skatteverket inte följde Förvaltningsrättens beslut. Jag skulle dock vilja förklara att köparens rätt till avdrag och utförarens rätt till betalning från Skatteverket som regel matchar varandra. Detta innebär att, om köparen har rätt till avdrag så har också utföraren rätt till att få betald från Skatteverket. Den andra sidan av myntet lyder att har utföraren inte rätt till betalning så har köparen inte heller rätt till avdrag. Är det annorlunda i just ditt fall får du vända dig till Skatteverket och återkomma gärna med ytterligare information.

När det gäller din fråga om överklagande får Skatteverket egentligen inte avslå förvaltningsrättens beslut. Regeln är att man har rätt att överklaga negativa myndighetsbeslut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare