Rätt till semesterersättning

Hej!

Jag ska säga upp mig från mitt jobb då jag har fått ett nytt. Jag har intjänade semesterdagar från det gamla jobbet som jag ska säga upp mig ifrån. Har jag rätt att få de semesterdagarna i pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid avslutad anställning har man rätt till semesterersättning för intjänade semesterdagar enligt 28 § semesterlagen. Semesterersättningen beräknas på samma grund som för semesterlönen enligt 29 § semesterlagen. Semesterersättningen ska betalas senast ut en månad efter avslutad anställning enligt 30 § semesterlagen. Således ska du få ut semesterersättningen i pengar vid avslutad anställning för intjänade semesterdagar.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare