Rätt till skadestånd vid personskada och hur man går tillväga för att få skadestånd

Hej!

Jag var på badhuset i eskilstuna idag, jag skulle motionssimma och gick och kollade på bassängen, det jag inte såg var att dom tagit bort ett brunslock utan att spärra av eller sätta upp varningstext, mitt ben föll ner där i och jag skrapade upp hela smalbenet och förstörde min tatuering, var tvungen att åka upp till akuten och sy 5 styng, fick morfin och har fruktansvärt ont. (det gick inte att sy mer då det inte var så djupt på de andra ställena på benet) dom bad om ursäkt att dom glömt spärra av runt brunnslocket men detta är inget jag accepterar. Detta är ett kommunalt badhus. Hur går man tillväga? har jag någon rätt till skadestånd? dom har varit orsaken till olyckan och jag ligger hemma och är nu sjukskriven. Mvh Micke

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig Lawline med din fråga!
Om vi börjar med frågan om rätt till skadestånd så kan vi först konstatera att det i detta fall handlar om en personskada och enligt lag så ska den som genom att vara oaktsam eller med meningen vållar en personskada ersätta skadan, se https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1.

I detta fall kan man troligtvis utesluta att företaget har vållat din skada med mening. Frågan är då om de anses ha vart oaktsamma genom att inte markera brunnslocket. För att bedöma detta brukar man titta på risken för att skadan skulle ske, storleken på skadan, vad som kan göras för att förebygga skadan samt om den som vållat skadan kunnat förutse vad som hänt.
Genom att inte markera ut ett brunnslock som blir ett hål i marken så bör man enligt min mening kunna säga att riskan för att skadan skulle ske är stor och man bör även kunna säga att badhuset bör kunnat förutse att någon kan trampa i hålet. Dessutom hade de enkelt kunnat förebygga skaderisken genom att märka ut brunnslocket eller genom att varna på något annat sätt.

Slutsatsen av detta blir att badhuset har vållat din skada genom att de har vart oaktsamma och om man kommer fram till en sådan bedömning så har du rätt till skadestånd. Det som enligt lag ersätts vid en personskada är bland annat sjukvårdskostnader, inkomstförlust (om man till exempel måste sjukskriva sig) samt ersättning för sveda och värk vilket är lidande av kortare slag, se https://lagen.nu/1972:207#K5P1S1.
Alltså har du rätt till dessa skadeståndsersättningar om du erhåller skadestånd.

För att få ditt skadestånd så skickar du en stämningsansökan till badhuset, de kommer då svara på denna ansökan och erkänna eller förneka att de är skadeståndsansvariga. Beroende på hur badhuset svarar på detta så kan det antingen stanna där eller gå ända till domstol.
Men steg ett är som sagt att skicka en stämningsansökan till badhuset för att försöka få ut ditt skadestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga. Behöver du vidare rådgivning för att skriva en stämningsansökan rekommenderar jag att du kontakter någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid vid http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare