FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/03/2018

Rätt till umgänge med barnen trots man inte har vårdnad

Hej , jag har en kort fråga till Er och undrar Ni kan svara på denna inför påsken.

Vad skulle Ni säga om följande: d.v.s. vad kan jag göra för att mina barn skall få träffa mig?.

Fakta:

Min x-fru har vårdnaden om våra två barn.

Men, hon låter inte mig träffa barnen, genom att vara undvikande i sina svar (framför allt på e-post och inte via telefon eller annan form av media).

Tacksam om NI kan ge ett svar snarast möjligt, vad som gäller specifikt i mitt fall, eftersom hon har vårdnaden för barnen som är 8 och 9 år.

Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om föräldraskap och rätt att träffa sina barn regleras i föräldrabalken (FB). Det finns ingen rätt för en förälder att få träffa sina barn - utan det är barnen som ges rätt att träffa sina föräldrar (6 kap. 15 § FB). I lagrummet sägs att barn som inte bor med båda föräldrarna har rätt att få umgås och träffa den förälder som de inte bor med. Det sägs också att båda föräldrarna är skyldiga att bidra till att barnen får umgås med båda sina föräldrar – om det är det bästa för dem (6 kap. 15 och 6 kap. 2 a §§ FB). Det spelar ingen roll om du inte har vårdnaden om barnen – är det bäst för barnen att ni umgås så ska barnen ha rätt till det och hon ska bidra till att detta sker på bästa sätt.

Eftersom hon inte låter barnen träffa dig så råder jag dig att kontakta socialkontoret i din kommun, de har en skyldighet att hjälpa dig i denna typen av frågor. Socialtjänsten har enligt 5 kap. 1 och 3 §§ Socialtjänstlagen ett ansvar för att barnens behov av umgänge med föräldrar så långt som möjligt tillgodoses.

När det är så att boföräldern vägrar umgänge utan giltig anledning så finns det mycket som tyder på att denne agerar i eget intresse och inte i barnens. Det är alldeles avgörande för frågan om vem som ska ha vårdnaden. Förutsatt att du agerar i barnens intresse och i övrigt är en god förälder, samt att hon fortsätter att agera i sitt eget intresse istället för barnens så har du stora framgångar att söka om ensam vårdnad hos tingsrätten. I RH 180:81 ansåg hovrätten att båda föräldrarna var lämpliga vårdnadshavare, men eftersom modern inte bidragit till att ge fadern möjlighet till det umgänge med barnen han borde få så gavs vårdnaden till fadern. Skulle du vilja söka om att få ensam vårdnad, rekommenderar jag dig att du skaffar ett ombud.

Jag hoppas att allt löser sig och att ni får träffas i påsk!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare