FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/02/2017

Rätten att ha kvar sin anställning vid övergång av verksamhet till ny arbetsgivare

Hej! Jag är anställd sen 23 år tillbaka på ett aktiebolag med 7 anställda.Bolaget ska nu säljas. Min fråga är: har jag kvar mitt anställningsskydd då den nya ägaren köper befintligt bolag med org.nr och koncept?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du skriver att du är anställd i ett aktiebolag är lag om anställningsskydd (LAS) tillämplig i ditt fall (se lagen här). Lagen gäller nämligen arbetstagare i enskild tjänst (1 §).

Som huvudregel finns anställningsskyddet kvar
När ett företag byter ägare och de anställda får en ny arbetsgivare har de anställda som huvudregel rätt att få stanna kvar hos företaget (6a § LAS). Det som är avgörande för om de anställda får stanna kvar eller inte är om det skett en övergång av verksamheten. Det anses ha skett en övergång av verksamheten om företaget behållit sin identitet efter överlåtelsen. Då du skriver att org.nr och koncept är detsamma som innan överlåtelsen verkar det som att det skett en överlåtelse av verksamheten.

Ett exempel för att visa skillnaden då en övergång av verksamheten inte skett kan vara när man tar över företagets namn men tänker byta ut hela konceptet och syssla med en helt annan verksamhet än det företaget gjort tidigare. I ett sådant fall har det inte skett en övergång av verksamheten och de anställda skulle då inte ha kvar sitt anställningsskydd.

Uppsägning kan dock ändå komma att ske i vissa fall
Som anställd hos det nu sålda företaget får man inte bli uppsagd enbart på grund av att verksamheten övergår till en ny arbetsgivare. Skulle det däremot vara så att det uppstår en situation då den nya arbetsgivaren har för många anställda kan uppsägning ske på grund av arbetsbrist (7 § LAS).

Sammanfattningsvis kan jag säga att av den information som framgår av frågan skulle jag säga att det har skett en övergång av verksamheten och att du har kvar ditt anställningsskydd hos den nya arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare