Rätten till arbetsgivarintyg samt arbetsbetyg

Hej! Jag har för ett tag sedan sagt upp min anställning på ett företag. De skickade omgående ett intyg om att tjänsten sagts upp. Jag skrev till dem i princip direkt att jag vill få med mig ett tjänstgöringsintyg/betyg. Jag har varit anställd mer än 10 år, de senaste åren har jag varit tjänstledig för studier (egentligen med syfte att söka nytt arbete). Jag bad dem skriva vilken tid jag varit anställd och vilka arbetsuppgifter jag haft. Än har inget svar kommit som bekräftar att de ska skicka det till mig, och alltså inget tjänstgöringsintyg. Om jag kontaktar dem innan sista anställningsdag som är 28/2, vad kan jag kräva gällande intyget? Kan jag begära ett "betyg"? Kan de neka mig att alls få ett intyg? Det är en arbetsplats med kollektivavtal. Jag har inte varit fackligt ansluten och varit med i a-kassa (men är inte berättigad till det då jag inte har några poäng, något som arbetsgivaren också har godkänt-dvs att jag enbart är inskriven på kurs.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arbetsgivarens ansvar att utfärda arbetsgivarintyg hittar du i Lagen om arbetslöshetsförsäkring.

När du avslutar en anställning så har du efter begäran rätt att få ett arbetsgivarintyg som innehåller uppgifter om hur länge du har haft din anställning, vad du har arbetat med och vart du har varit anställd. Det är vanligt att nya arbetsgivare önskar ta del av detta intyg och intyget krävs även för att man ska kunna bedöma rätten till ersättning från arbetslöshetskassan, Lagen om arbetslöshetsförsäkring 47 § st. 2. Denna bestämmelse är dock inte sanktionerad, vilket innebär att det inte finns någon direkt sanktion mot en arbetsgivare som vägrar att utfärda ett sådant intyg. Om du ska ansöka om ersättning från arbetslöshetskassan och du har stora svårigheter att skaffa ett intyg så kan du istället styrka de uppgifter som behövs på annat sätt, Lagen om arbetslöshetsförsäkring 47 § st. 2.

Det finns ingen lagstadgad rätt att få ett arbetsbetyg, alltså en mer detaljerad information om arbetet såsom befattning och krav samt ett vitsord/omdöme av den anställde. Det hör dock till god sed på arbetsmarknaden att arbetsgivaren utfärdar ett sådant betyg med personligt omdöme, men det är alltså inget du kan kräva av din arbetsgivare. Rätten till ett arbetsbetyg kan dock regleras av kollektivavtal på arbetsplatsen och man kan på så sätt ha rätt till ett sådant betyg från arbetsgivaren.

Jag rekommenderar att du kontrollerar vad kollektivavtalet på arbetsplatsen säger rörande både arbetsgivarintyg och arbetsbetyg för att få reda på vad din arbetsgivare är skyldig att utfärda till dig.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Du är också välkommen att vända dig till Lawline med fler frågor.

Vänliga hälsningar

Josefine RembsgårdRådgivare