Rätten till makes arv

Jag vill gifta mig med min sambo som jag har två barn med. Hans Pappa vill inte att vi gifter oss utan äktenskapsförord. Min "svärfar" har mycket pengar och vill inte att jag ärver ett öre av hans pengar. Han vill att arvet går till hans son (min sambo) och om han dör före mig så ska alla pengar gå till våra barn.

Men vad händer då med mig? Jag kommer inte ha råd att köpa en ny lägenhet, jag kommer vilja flytta från vår nuvarande bostad pga alla minnen. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni gifter er kommer du vid din makes bortgång får rätt till hans giftorättsgods och barnens laglotter, se 3 kap. 1 § 1st. ärvdabalken. Om din svärfar inte vill att du ska få tillgång till arvet kan han testamentera det som enskild egendom till sin son, då får barnen rätt till det efter sin pappas bortgång. Du kommer även få bostaden vid makens bortgång vilken du kan sälja och få tillräckligt med pengar för att kunna köpa en ny bostad.

Nedan följer lite mer information vad som gäller vid fördelning av makas gemensamma tillgångar vid den enas död:

Vid en bortgång av en make har den andra maken och den dödes bröstarvingar bäst rätt till arvet. Giftorättsgodset blir alla gemensamma tillgångar delat på två. Det som kan betraktas som enskild egendom finns i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Vad som räknas som gemensam bostad står i 7 kap. 4 §. Se även 10 kap. i äktenskapsbalken för vad som ingår i bodelningen.

Här följer lite om vad som gäller vid ett äktenskapsförord:

Ett äktenskapsförord ska registreras hos skatteverket. Det kan vara bra att upprätta det med en jurist så all formalia blir rätt. Läs mer om registreringen här. Ett äktenskapsförord kan även vara bra att upprätta om det skulle bli en separation. Lawline upprättar även äktenskapsförord, läs mer om det här.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare