Rätten till sammanhängande semester

Hej!

Min man jobbar på ett företag där de varje år nekar sammanhängande semester på 3 eller 4 veckor. De jobbar tre stycken på en avdelning och det är endast en per år som får 3 veckor sammanhängande. De andra två får ta ut Max tre veckor, men utspritt. (Aldrig 4 veckor!!) Deras chef bestämmer också att semestern endast får tas ut i maj, juni samt till mitten av juli. - alltså ingenting från mitten av juli eller något alls i augusti. De har då alltså 8,5 vecka att dela på tre för "fyra veckor sammanhängande semester",bvilket aldrig ä går ihop. Varken veckomässigt eller önskemålsmässigt då det är sällan någon vill ta semester i maj.

Kan chefen verkligen göra såhär? Finns det något man kan göra? Kräva semester 4 veckor i juli ex? Och får man de inte kan man vända sig någonstans? Företaget har inget kollektivavtal och gör tyvärr lite som de vill för att passa cheferna.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring semester hittar du i semesterlagen (SemL).

Enligt 4 § har en arbetstagare rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår, undantag gäller för som påbörjat sin anställning efter 31 augusti det semesteråret. Enligt 12 § ska, om inte annat avtalats, semesterledigheten förläggas så att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Ordet ”ledighetsperiod” avser här att det ska vara sammanhängande. Arbetstagare har alltså rätt till fyra veckor sammanhängande semester någon gång under juni-augusti, om inte annat avtalats i anställningsavtalet eller i kollektivavtal.

Sista meningen i samma paragraf säger "även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det.", i detta fall ger det arbetsgivaren möjlighet att flytta semesterperioden om det på grund av synnerliga skäl inte är möjligt att ge arbetstagarna semester under juni-augusti, det ger dock inte arbetsgivaren möjlighet att dela upp semestern i olika delar.

I propositionen till denna lag ges ingen tydlig beskrivning av vad synnerliga skäl kan vara, det ska istället bestämmas i varje enskilt fall. Det som nämns är att det ska läggas stor vikt vid arbetstagarnas önskemål, arbetsgivaren är skyldig att tåla vissa mindre omfattande störningar i verksamheten för att tillmötesgå arbetstagarnas önskemål. Säkerhet på arbetsplatsen och samhällsviktiga intressen så som sjukvård och kommunikationer ges dock företräde. i den mån det är möjligt att organisera arbetsplatsen så att dessa behov kan tillgodoses utan att semesterperioden behöver flyttas kan det inte anses föreligga särskilda skäl.

Enligt 2 § går det som huvudregel inte att avtala om sämre villkor än vad som gäller enligt lagen, det finns dock undantag för vissa paragrafer. 4 § som säger att alla arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår går inte att avtala bort, det gör däremot 12 § som säger att arbetstagarna ska få fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. I detta fall beror det alltså på vad som står i anställningsavtalen, står det ingenting speciellt kring detta är det dock 12 § SemL som ska följas.

Sammanfattningsvis har arbetstagare rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår, denna rätt går inte att avtala bort. Det går inte att kräva fyra veckors sammanhängande semester specifikt i juli som i ditt exempel, man kan såklart önska det men det är chefens beslut när man får semester. Man ska dock få fyra veckors sammanhängande semester någon gång mellan juni-augusti om det inte finns synnerliga skäl för annat, i sådana fall får arbetsgivaren flytta den sammanhängande perioden. Man kan avtala om annat, det är därför viktigt att veta vad som står i anställningsavtalet. Eftersom detta uttrycks i lag måste arbetsgivaren följa dessa regler även om företaget inte är ansluten till ett kollektivavtal.

Slutligen så råder jag din man att ta kontakt med facket och få vidare hjälp därifrån, om de har medlemmar på plats kan de även försöka få arbetsgivaren att teckna kollektivavtal.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare