FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2017

rattfylla och behov av bil i arbete

Hej

Polisen stannade mig för att blåsa och jag vägrade så fick åka in och ta ett blodprov. Igår fick jag veta att det låg på 0.57 promille. Jag har fått ifrån transportstyrelsen där jag kan skriva med mina egna ord.

det jag undrar

Hur kan jag fylla i den lappen och förklara att jag har jätte stort behov att ha bilen i arbetet?

När det visar sig 0.57 är det rattfylleri el grovt rattfylleri? Vad kan domem bli? Behöver hjälp snarast.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

0,57 promille innebär som huvudregel att man döms till brottet rattfylleri. Straffet för rattfylleri är oftast böter men kan också innebära fängelse upp till 6 månader. Utöver detta brukar körkortet också återkallas i ungefär 12 månader enligt trafikverket.

Det är transportstyrelsen som bedömer huruvida ditt körkort ska återkallas eller inte. Det är därför myndigheten skickar ut en sådan "lapp", så att du med egna ord ska kunna berätta vad som hände. Hur länge ditt körkort spärras beror på trafikbrottet, ditt behov av körkort och hur du tidigare har uppträtt i trafiken. Alltså kan faktorer som att du aldrig tidigare är straffad och att du är i stort behov av bil för att klara av ditt arbete spela in för att förkorta hur länge du blir utan körkort.

Jag hoppas att jag har klarlagt rättsläget för dig och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare