Rättigheten att kräva skadestånd och hur man går tillväga för att kräva skadestånd

Jag var och piercade mig på en studio i Uppsala för drygt 3 veckor sedan. Det visade sig att piercaren hade använt en för kort stav, och jag fick därför åka in till akuten för att skära ut den hos en överläkare på sjukhuset i Jönköping. Konstatera att jag även hade tagit kontakt med en annan studio innan för att dubbelkolla om felet vart hos piercaren eller hos mig och det visade sig att studion jag gick till också sa att det var Uppsalas piercarens fel då han hade använt en 4 mm för liten stav på mig. Kirurgen som gjorde ingreppet skrev ut ett intyg där han beskrivit vad felet var, vad de fått göra och vad jag fått gå igenom samt vad piercaren blivit skyldig mig. Läkarbesök, resetid, arbetsersättning samt själva ingreppet osv. När jag tagit kontakt med piercaren och förklarat hela historien så nekade han att det vart hans fel och att ville ha intyget från läkaren, vilket jag skickade. Han sa att han skulle tänka igenom saken och höra av sig till mig så fort som möjligt. Det har nu gått 1,5 vecka och jag har inte hört något ifrån honom. Jag har både skickat iväg mejl och försökt att få tag på honom dagligen via telefon men ej lyckats.

Nu till mig fråga: Hur och vart skall jag vända mig i denna situationen?! Blir han skyldig att ersätta mig? har jag rätten på min sida att anmäla honom?

TACK på förhand!

M.v.h.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar att rätten bör vara på din sida i denna fråga då det framgår tydligt att detta orsakats av den som piercat dig och då du också har bevis på detta.

Det framgår i lag att den som uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakar en annan person person- eller sakskada ska stå till svars för detta genom att betala ersättning för skadan. Se 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Det är uppenbart att personen som vållat dig denna personskada gjort detta genom vårdslöshet då en person kunnig inom området borde veta om vilken typ av piercing som är lämplig.

Den som utstått personskada på grund av att en annan person varit vårdslös har rätt att få ersättning för sjukhuskostnader och andra kostnader som uppstått på grund av skadan samt ersättning för förlorad inkomst och för fysiskt eller psykiskt lidande. Se 5 kap 1 § skadeståndslagen. Du bör med andra ord få ut ersättning för de kostnader som uppstått och också för det fysiska lidande som uppkommit.

Vad du kan göra är att lämna in en stämningsansökan till Svenska domstolarna, information om hur du går tillväga för att göra det hittar du här. Då jag endast är juriststudent råder jag dig att boka en tid med en utav våra jurister för att få bästa möjliga hjälp i ärendet, det kan du göra här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig och lycka till! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare