Rättigheter att förbjuda någon tillträde till ens hus

Hej,

Min flickvän har blivit på kommen av sin mamma med marijuana igår, hon då efter många frågar berättar för sin mamma att jag för nästan ett år sedan blev tagen av polisen för innehav av 0,33 gram marijuana. Nu säger då min flickväns mamma att jag är jätte välkommen till deras hus när som helst så länga jag kan bevisa att jag inte har använt och inte har något marijuana på mig. Jag har gjort mitt straff (pissprov 5 gånger, pratat med psykologer och kommer ha kvar det på brott registret tills 2019) för detta redan och for fortfarande massa skit för att jag gjorde misstaget att bli inblandat i droger och tycker att min flickväns mamma är sista personen som jag behöver bevisa mig till. Min fråga är då vad har jag för rättigheter och möjligheter i denna situation samt vad har mamman för rättigheter i denna situation.

Jag har inte använt det sen jag blev på kommen och har jobbat aktivt på att förbättra mig och hålla mig borta från såna saker. Och det är precis därför jag har blivit irriterad på denna situation eftersom även fast jag har ansträngt mig så jävla mycket varje dag för inte falla tillbaks till droger, alkohol och sånt vill mamman ha mer bevis, jag förstår så klart hennes resonemang men jag är fortfarande irriterad.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ett relativt enkelt svar på din fråga om vad för rättigheter du och mamman har i denna fråga.

För att få vara i huset som inte tillhör dig krävs något form av samtycke från ägaren. Om mamman känner att hon inte vill att du ska vistas i deras hus har hon all rätt att förbjuda det, just eftersom att huset tillhör henne.

Ifall du mot hennes vilja är i huset gör du dig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § brottsbalken) för vilket du kan dömas till böter. Att din flickvän samtycker till att du vistas i huset spelar ingen roll ifall mamman inte samtycker.

Att mamman kräver bevis av dig ger inte upphov till någon faktisk skyldighet för dig att bevisa något för henne. Du får istället se det som hennes personliga villkor för att ge sitt samtycke till att du ska få vistas i huset.

Sammanfattning: I ditt fall har din flickväns mamma all rätt att inte låta dig vistas i deras hus om hon inte vill. Om du går emot hennes förbud gör du dig skyldig till brott. Hon har rätt att kräva bevis av dig ifall det är vad hon tycker krävs för att låta dig vistas i huset.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare