Rättigheter efter tidsbegränsad anställning

Hej!

Jag är just nu anställd på ett vikariat/visstidsanställning för en som är tjänstledig i över 1år. Jag fick visstidsanställning på en tjänst för ca 1 år sedan. Tjänsten sträcker sig över 1år och 5 månader på mitt kontrakt.
Vad har jag för rättigheter när denna anställning går ut?

Tjänsten är på heltid > 40h per vecka. Följer kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tidsbestämda anställningar upphör, utan föregående uppsägning, vid anställningstidens slut. I vissa fall måste dock arbetstagaren (du) få en underrättelse om att man inte kommer att få en fortsatt anställning efter att anställningens tid har gått ut. En förutsättning för rätt till sådant besked är att arbetstagaren, när anställningen upphör, har varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren. Ett sådant besked ska även ske minst en månad före anställningstidens slut.

Som jag förstår din fråga kommer du vid anställningstidens slut att ha jobbat på din arbetsplats i 1 år och 5 månader, alltså 17 månader, vilket innebär att du har rätt att få besked om huruvida din anställning kommer fortsätta efter anställningstidens slut minst en månad innan den tidpunkten.

Får du inte ett sådant besked senast en månad innan anställningstidens slut innebär inte det att din anställning kommer fortlöpa utan det leder bara till att du som arbetstagare samt ditt fack kan kräva skadestånd från arbetsgivaren.

Det ovanstående följer av Lagen om anställningsskydd, LAS.

Om man har haft en allmän visstidsanställning i mer än 2 år under en period av 5 år så övergår anställningen till en tillsvidareanställning automatiskt.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är alltid varmt välkommen att ställa en fråga till!

Ha en fortsatt trevlig dag och sommar!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare