Reavinstskatt på bostadsrätt

Hej,

Jag undrar om det kan bli någon form av reavinstskatt eller några andra avgifter ifall man har köpt en halv bostadsrätt för en viss summa och sedan säljer sin halva 4 år senare för exakt samma belopp? (Köpare är den person som redan ägde den andra halvan av bostadsrätten, men det tar jag för givet att det inte har någon betydelse i sammanhanget).

Mitt eget svar blir att det naturligtvis inte blir någon skatt eftersom det inte blev någon vinst, rätt tänkt? Jag har dessutom hört av en vän att det till och med kan räknas som en förlust om man säljer den för samma belopp som man köpte den för fyra år sedan då man ska räkna in bostadsrättens värdeökning under fyra år. Stämmer det?

Tack på förhand, MVH

Micke

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reavinstskatt eller kapitalvinstskatt är en statlig skatt som regleras i inkomstskattelagen (IL) (se här). I Sverige har vi tre inkomstslag som man kan skatta i; tjänst, näringsverksamhet och kapital. De olika inkomstslaget beskattas olika. Till inkomstslaget kapital hör inkomster och utgifter som man har på grund av innehav av tillgångar i form av kapitalvinster och kapitalförluster. Med kapitalvinst och kapitalförlust menas vinst eller förlust vid försäljning av tillgångar. En försäljning av en bostadsrätt kan alltså vara en kapitalvinst eller en kapitalförlust. En kapitalvinst ska tas upp i inkomstslaget kapital.

Den eventuella kapitalvinsten räknas ut genom skillnaden mellan ersättningen du får för bostadsrätten (minus kostnader för försäljning som till exempel mäklare) och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet är avgifter för anskaffning av bostadsrätten ökat med utgifter för förbättring (till exempel ombyggnation). På detta sätt får du fram att du antingen gjort en kapitalvinst eller en kapitalförlust. Eftersom att du sålde bostadsrätten för lika mycket som du köpte den för har du varken gjort en vinst eller förlust och behöver inte skatta för den men får inte heller dra av något i deklarationen. Värdeökningen som du pratar om kommer fram i det ofta högre försäljningspriset och är i detta fall ingen förlust och inget du kan göra avdrag för.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare