FrågaEKONOMIÖvrigt25/05/2017

Referensräntan

Hur räknar man ut referensräntan på 100 000kr?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Referensräntan är en räntesats som fastställs av Riksbanken en gång varje halvår. Referensräntan styrs av reporäntan och motsvarar reporäntan vid slutet av föregående halvår, avrundat uppåt till närmaste halva procentenhet. Just nu är referensräntan -0,5 %.

Referensräntan har inget penningpolitiskt syfte, utan den används endast till att beräkna andra räntor. Det går alltså inte att räkna ut referensräntan på 100 000 kr, utan det krävs att det finns en annan ränta som ska räknas ut där man använder referensräntan (då man tar referensräntan plus ett visst antal procentenheter beroende på vilken ränta som ska räknas ut).

Hoppas du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare