FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/06/2016

Regler för staket

Hej!

vad gäller när en granne vill sätta upp ett stängsel för sina hundar? Hur nära vår tomtgräns får stängslet vara?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänna bestämmelser om rättsförhållandet mellan grannar återfinns i 3 kapitlet, Jordabalken (JB). Huvudregeln gällande rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3:1 Jordabalken, där stadgas den allmänna principen om att visa hänsyn gentemot grannar och omgivning.

Gällande staket omfattas dessa inte av bygglovsplikt, under förutsättningen att staketet är av sedvanlig utformning och höjd, samt att det ska beredas plats för underhåll. Vad som är sedvanlig höjd beror på reglerna i din kommun. Olika kommuner har olika regler angående hur staket ska utformas, därför råder jag dig att kontakta stadsbyggnadskontoret i din kommun för att få svar på vad som gäller.

Jag hoppas att det här gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare