FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/07/2017

Regler om att föra oväsen på allmän plats

Hejsan! I kommunen där jag bor finns en allmän parkering. Jag och några andra bekanta från diverse andra kommuner brukar träffas där, prata och spela lite fotboll på planen intill. Vid denna parkering finns också hus, mannen i huset närmst parkeringen brukar alltid gnälla, vi låter för mycket, stör honom och han vill vi ska åka därifrån. Vad gäller just kring lagar om att föra "oväsen" på en allmän plats? Samt vad händer om polis tillkallas, då mannen hotar med detta när vi säger att vi inte vill lämna, och att det inte är hans tomt. Mvh J.R

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet förargelseväckande beteende finns i brottsbalkens 16:e kapitel som handlar om brott mot allmän ordning. I 16 kap. 16 § brottsbalken står det att den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten kan dömas för förargelseväckandebeteende till penningböter. Det förargelseväckande beteendet måste typiskt sett vara sådan att den duger för att förarga allmänheten. Tiden på dygnet kan påverka den bedömningen här, dvs jämför om ni stör folks sömn eller om ni är där när de flesta är på jobbet under dagen till exempel.

Ljud kan även vara ett miljömässigt problem som omfattas av miljöbalken om det innebär en olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken. Det krävs att olägenheten för människors hälsa är medicinskt påvisbart, så om ni endast vistas där under normal vakentid och ingen i närområdet är särskilt känslig mot ljud pga en sjukdom eller liknande (t ex kronisk huvudvärk) lär det inte anses vara en sådan olägenhet. Om de som bor i närområdet inte kan sova på natten skulle det självklart kunna vara en olägenhet för människors hälsa.

Det som händer om polis tillkallas är att polisen pratar med er och ber er vara tystare. Problemet är inte er rättighet att befinna er på platsen, utan det ljud ni skapar.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare