Reglering av kvarlåtenskap

Min halvbror och jag har samma pappa.

De har aldrig haft nån kontakt med varandra. Vår far tyckte därmed att han inte skulle ärva mer än vad som inte gick att komma ifrån. Pappa gick till banken för säkert drygt 20 år sedan och fick skrivit nåt där alla tillgångar skulle tillfalla mig förutom de 25% som var min halvbrors arvslott.

Gäller detta fortfarande eller hur ser lagen ut nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man kan genom testamente reglera hur ens kvarlåtenskap ska fördelas efter ens död. Om det dokument din far upprättade hos banken var ett giltigt testamente enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) gäller det och din fars kvarlåtenskap ska fördelas enligt testamentet.

Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) har bröstarvingar, dvs. barn till den avlidne, rätt till hälften av dennes kvarlåtenskap, s.k. laglott. Denna rätt kan inte genom testamente tas bort. Är ni två syskon innebär detta att ni i och med er laglott har rätt till 50 % av er fars kvarlåtenskap. Denna 50 % ska sedan delas er emellan, dig och din halvbror så att du och din halvbror får 25 % var. Den andra halvan av kvarlåtenskapen kan er far fritt besluta om genom testamente. Det är således möjligt att han kan ha testamenterat bort denne del till dig. Detta skulle innebära att du ärver 75 % av din fars kvarlåtenskap (25 % genom laglott och 50 % genom testamente) och din halvbror ärver 25 % av din fars kvarlåtenskap p.g.a. av hans laglott. Jag råder dig att kontrollera om det er far har upprättat hos banken är ett testamente, i så fall är det giltigt.

Hoppas att svaret var till hjälp. Du är välkommen att kontakta Lawline igen för fler frågor.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare