Reglering kring antal inneboende samt folkbokförda på en adress

Kan en hyresgäst ha hur många "inneboende" som helst?

Krävs tillstånd från hyresvärden?

Finns det reglerat någonstans hur många c/o adresser som är tillåtna på en adress?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att ha en inneboende kräver inget tillstånd från hyresvärden, då en inneboende endast hyr en del av lägenheten till skillnad från en andrahandshyresgäst som hyr hela lägenheten (vilket kräver tillstånd).

Ett maximalt antal tillåtna inneboende finns inte reglerat i lag, men däremot är man som hyresgäst enligt 12 kap 24 § jordabalken skyldig att hålla lägenheten i gott skick och inte slita på mer på lägenheten än vad som anses vara "normalt slitage". Av detta följer att det inte går att bo hur många som helst i en lägenhet, och antalet boende begränsas därmed av lägenhetens yta och slitagets omfattning.

Någon reglering kring hur många som får vara folkbokförda på samma adress samtidigt finns inte heller, men däremot krävs att man faktiskt är bosatt på adressen man är folkbokförd på, se 6-7 §§ folkbokföringslagen.

Hoppas att svaret kan vara till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare