Reklamation av fel på bromspedal

Jag köpte en begagnad bil våren 2014 av en bilhandlare. Bilen är från 2001. Vintern förra året (2014/2015) frös bromspedalen och jag trodde det var en tillfällighet. I år händer samma sak så fort det blir kallt ute. Eftersom detta problem tydligen kommer varje vinter så tror jag inte att det uppstått efter att jag köpt bilen utan borde ha funnits redan innan. Det fanns ingen möjlighet att undersöka detta när jag köpte den eftersom det var på våren och jag tycker inte att detta är ett fel man ska kunna förvänta sig finns. Jag har haft bilen på en verkstad och de kan inte säga varför bromspedalen fryser eller hur man ska kunna åtgärda det. Finns det någon möjlighet att jag kan reklamera detta till bilhandlaren för att få någon ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då bilen är köpt av en bilhandlare och du är en konsument gäller Konsumentköplagens (1990:932) (KKöpL) regler. För att lagens regler gällande reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning ska vara tillämpliga i ditt fall behöver felet först omfattas av lagens bestämmelser i 16-21a § KKöpL.

Om ett fel enligt konsumentköplagen föreligger har du, som tidigare nämnt, rätt till reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning enligt 22 § KKöpL, dock måste felet ha reklamerats inom två månader och inom den treåriga reklamationsfristen. Reglerna om reklamation finner du i 23 § KKöpL. Därtill måste du påvisa att felet fanns vid avlämnandet för att bilhandlaren ska anses vara ansvarig för att åtgärda felet, se närmare 20 § KKöpL. Du kan enligt 30 § KKöpL ha rätt till ersättning för exv. utgifter p.g.a. felet om bilhandlaren inte kan påvisa att felet beror på något utanför dennes kontroll. Dessutom ska bilhandlaren vid köpet inte ha kunnat räkna med felet och därmed inte kunnat förhindra detta.

Om reklamationen går igenom har bilhandlaren i första hand rätt att reparera varan enligt 27 § KKöpL. Detta innebär att du inte kan kräva pengarna tillbaka om bilhandlaren istället kan avhjälpa felet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare