Reklamation av glasögon

Hej!

Bara undrar att om ens nya glasögon efter de två månader har gått där man kunde ångra sig eller reklamera. Efter den tiden så märker man att glasögonen stämmer inte riktig. Personalen rekommenderar att man ska använda glasögonen en långt tid innan ögonen blir vana. Jag blir yr över att ha mina glasögon på mig. Har jag rätt att reklamera då?

Mvh

Mk

Lawline svarar

Hej,

du kan reklamera glasögonen om de är felaktiga. Glasögonen är bland annat felaktiga om de inte stämmer överens med avtalet mellan dig och säljaren. 16 § konsumentköplagen

Vanligtvis är avtalet att du ska kunna använda glasögonen utan bekymmer. Att du blir yr av att ha på dig glasögonen bör anses vara ett fel.

Du kan reklamera glasögonen inom 3 år efter att du köpt dem. Du måste dock reklamera inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom 2 månader efter att du märkt felet anses det alltid vara i rätt tid. 23 § konsumentköplagen

Sammanfattningsvis kan du reklamera glasögonen om det inte gått för lång tid efter att du märkt av felet.

MVH

Zinar BudakRådgivare