Reklamation enligt konsumentköplagen

Hej!

Jag undrar om man kan reklamera två likartade produkter från samma säljare, på samma gång? Jag köpte en laddare till min dator från ett internetföretag för några månader sedan, som slutade fungera efter bara drygt två och en halv månads användning.

När jag köpte en ny laddare av samma typ, från samma företag, så börjar även denna att glappa och successivt sluta fungera, dock efter enbart tre veckors användning.

Jag undrar om jag kan reklamera båda dessa på samma gång, alltså i ett och samma meddelande? Eller kommer jag ha bäst framgång i att enbart reklamera den senast köpta laddaren?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som privatperson köpt laddarna till din dator från ett internetföretag är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, 1§ KköpL.

Eftersom laddarna har slutat fungera så avviker laddarna från den kvalité de förväntas ha, vilket innebär att laddarna ska ses som felaktiga, 16§ KköpL.

Som huvudregel anses fel som visat sig inom sex månader efter det att varan avlämnats ha funnits vid avlämnandet, 20a§ KköpL. Eftersom du anger att den första laddaren slutade att fungera efter drygt två och en halv månad och den andra laddaren efter tre veckor, så har felen uppkommit inom sex månader från det att du köpte laddarna. Detta innebär att laddarna som utgångspunkt anses ha varit felaktiga redan när du fick dem, om inte internetföretaget kan bevisa motsatsen.

Eftersom du har upptäckt att laddarna har slutat fungera krävs det att du så snart som möjligt lämnar internetföretaget ett meddelande om felet, dvs. en reklamation. Enligt 23§ KköpL anses en reklamation som lämnats inom två månader efter det att du som köpare märkt felet ha lämnats i rätt tid. Eftersom det inte framgår av din fråga hur lång tid det har gått sedan du upptäckte att laddarna slutat fungera har jag svårt att avgöra om du har möjlighet att lämna reklamationen till internetföretaget i rätt tid. Jag rekommenderar dig dock att kontakta företaget så snart som möjligt och meddela om felen, oavsett hur lång tid det har gått sedan du upptäckte att laddarna slutat fungera. Detta med hänsyn till att företag är måna om sina kunder och oftast hjälper till så gott de kan.

När det gäller din fråga att endast reklamera en av laddarna eller båda så rekommenderar jag dig att reklamera båda eftersom båda har slutat fungera inom sex månader efter det att du köpte dem. Om det sedan visar sig att det gått för lång tid sedan du upptäckte felet på den första laddaren och att internetföretaget därför inte godkänner reklamationen så har du i alla fall försökt att reklamera laddaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare