FrågaKÖPRÄTT21/03/2017

Reklamationsfrist fel i vara

Vi har avtal med en leverantör som skulle leverera en digital plattform till oss i november. Vi är fortfarande inte nöjda med den "leverans" vi nu, 4,5 månader för sent har fått. Kan vi avsluta avtalet med dem, med hänvisning till att de inte levererat det vi beställt?

Tack på förhand och med vänlig hälsning

Jannike

Lawline svarar

Hej Jannike!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter vidare i min svar att ni har köpt den digitala plattformen genom ert företag, varpå köplagen blir tillämplig. Denna lags bestämmelser gäller dock inte i mån annat följer av avtalet (3 §), innebärande att det kan vara klokt att se över regleringen i avtalet. Säljaren är skyldig att "fullgöra" sitt arbete genom att avlämna varan i rätt tid och att denna då inte ska innehålla några felaktigheter. Dock förutsätter en reklamation för fel i vara att ni meddelar säljaren om felet inom "skälig tid" efter att ni märkt/borde ha märkt felet (32 §) och reklamerar ni inte inom denna tid förlorar ni rätten till reklamation. Det finns ingen direkt tidsfrist bestämd för vad "skälig tid" innebär, men denna brukar dessvärre inte vara speciellt lång. Jag rekommenderar er därför att så snabbt som möjligt kontakta säljaren och meddela denna om felet i varan (se bland annat NJA 1982 s 301 då reklamation ansågs vara för sen efter 15 dagar).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Laghänvisning:

https://lagen.nu/1990:931

https://lagen.nu/dom/nja/1982s301

Amanda Strömblad LarssonRådgivare