FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/12/2014

Resekostnader vid umgänge

Har en fråga ang mina barn. Jag och min fru flyttade 22 mil ifrån mina barn som nu tyvärr bor hos sin mor. Jag är arbetslös och då ingen inkomst. Barnens mor har jobb barnbidrag samt underhåll för barnen. Min fråga är då. Är det verkligen rimligt att jag själv ska behöva stå för barnens resekostnader? Mamman i fråga vägrar lägga en krona på barnens resor.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 6 kap. 15 b § föräldrabalken framgår det att om barnet bor tillsammans med endast en förälder, ska den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

Eftersom du saknar arbetsinkomst är det troligtvis skäligt att barnens mor står för en del av resekostnaderna. Ni som föräldrar har möjlighet att avtala om fördelning av resekostnader. Du kan vända dig till socialnämnden i din kommun för att få hjälp att träffa ett sådant avtal. Om du och barnets mor inte kan komma överens kan en domstol besluta om hur resekostnaderna ska fördelas.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare