Retroaktiv sjukvård

Hej.

Min partner var i Sverige och hälsade på mig medan han väntade på beslut för uppehållstillstånd under hösten 2016. Han blev under denna tid sjuk och blev akut opererad för gallblåseinflammation och låg på sjukhus i 6 dagar. Vi fick veta att ingen försäkring täckte då han hade haft gallstenar innan han kom hit och därför står vi som ersättningsskyldiga. I April 2017 fick han sitt uppehållstillstånd godkänt i Sverige och flyttade hem till mig direkt. Han är nu folkbokförd här, har svenskt personnummer och är registrerad på sfi.

Vi bara undrar om det finns någon chans att när han nu bor här i Sverige, och omfattas av den svenska sjukvården att kanske skulden skulle kunna avskrivas helt eller delvis?

Har försökt leta information men jag tror inte detta fall är så vanligt så vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få svar på frågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I Sverige används inte retroaktiva beslut, alltså sådana som påverkar även det förflutna. Om han inte hade rätt till gratis sjukvård då, så har han det inte nu heller.

Gratulerar till uppehållstillståndet!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare