FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/11/2015

Returnera Blocket-köp

Hej, jag har köpt ett par dyra stövlar på blocket i början av oktober. Klargjorde för säljaren via mejl att jag bodde avskilt och frågade om retur var möjligt om storleken skulle vara fel, vilket hon svarade var helt ok.

Fick dem den 13 oktober och de var för små, hon svarade att jag kunde skicka tillbaka dem åter igen. Bokade frakt via schenker och skickade kolli id till henne, skulle sedan invänta pengarna innan jag lämnade in skorna.

Nu har det gått 3 veckor och inga pengar är tillbaka på mitt konto ännu heller. Hon hör dessutom inte av sig på sms eller samtal, så hur kan jag få igen pengarna? Har somsagt fått lovat via mejl och sms (bildbevis) att retur var ok.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en svår sits du har hamnat i och jag försöka beskriva vad som gäller rent rättsligt. Eftersom ni är två privatpersoner som har gjort en affär på Blocket tillämpas köplagens bestämmelser, KöpL 1 §. Det som utgör grunden för affären är det avtal ni har slutit, d v s innehållet i era mail- och smskonversationer, 3 §. Eftersom säljaren inte låter dig returnera varan (häva köpet) vilket ni har avtalat om, har hon gjort sig skyldig till ett avtalsbrott.

Om du inte kan få tag på säljaren men har hennes namn och adress är det slutliga alternativet att stämma henne. Du kräver i domstol att hon ska fullgöra sin del av avtalet och ge dig pengarna tillbaka. Denna fullgörelsetalan ska väckas i den domstol där hon har sin hemvist, rättegångsbalken 10 kap 1 § och 13 kap 1 §. En stämningsansökan som denna kostar 900 kronor i ansökningsavgift och kan göras via domstolens hemsida.

Det är dock svårt att rekommendera någon att gå in i en rättegångsprocess som tar lång tid och som inte kommer ge dig mycket mer än maximalt pengarna tillbaka. Jag tycker att du ska höra av dig till henne igen och förklara att du har kollat upp vad som gäller och att du hade kunnat stämma henne i domstol om du inte får dina pengar tillbaka. Även att åka hem till henne med stövlarna kan vara en bättre lösning, du behöver ändå åka till hennes stad om det skulle bli rättegång.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att du får dina pengar tillbaks!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare