FrågaEKONOMIÖvrigt13/08/2017

Rimlig summa att ge till tidigare tilltänkt ägare vid lägenhetsförsäljning?

Hej!

Jag och min pojkvän har precis köpt en lägenhet utav hans föräldrar. Lägenheten var från början köpt till min pojkvän och hans syster och tanken var att de skulle bo där tre år vardera men hon har bott utomlands samt studerar så detta har för hennes del aldrig blivit aktuellt och därför har jag och min sambo nu bott i lägenheten i fem år. Vi har fått köpa lägenheten för det pris den köptes för 2012, plus ett kapitaltillskott på 85000.

Vi har inte behövt betala räntan på lånet under denna tid och systern har även fått en lika stor summa av föräldrarna att använda till bostad, idag bor hon i en hyresrätt.

När lägenheten säljs vill föräldrarna att vi ska ge systern en del av vinsten, vad skulle kunna vara en rimlig summa? Vi tänker en procent utav vinsten minus kapitaltillskottet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Grattis till lägenheten!

Denna fråga är inte juridisk och därför är det svårt för mig att ge ett svar. Vilket belopp som helst är tillåtet. Det kanske snarare är föräldrarnas sak att avgöra eftersom det är de som köpte lägenhet med systern i åtanke? Hälften av det belopp ni sluppit betala i ränta fram tills ni köpte lägenheten är väl rimligt? Det blir kanske inte så mycket så ni kanske vill lägga på lite extra för att hon motiverat föräldrarna att köpa lägenheten från första början och därför bidragit till att möjliggöra att ni kunnat bo i den och sedan köpa den. Något symboliskt belopp som föräldrarna känner är rättvist. Ni är inte skyldiga att ge henne någonting, det är eran lägenhet.

Tack för att ni vände er till Lawline och tveka inte på att göra det igen nästa gång ni har någon fråga av lite mer juridisk karaktär.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare