FrågaSKATTERÄTTAvdrag19/03/2017

ROT-avdrag: kan fördelas fritt mellan sambor.

Om man är sambos, äger en bostadsrätt gemensamt och har anlitat hantverkare med ROT-avdrag. Nu år 2016 är slut inser man att bara den ena ägaren kan tillgodogöra sig skattereduktionen. Frågan till er lyder: går det att justera detta i inkomstdeklarationen (den ena ägaren tar upp även den andras skattereduktioner) eller måste detta kommuniceras med Skatteverket?

Mvh

Jeanette

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Skatteverkets information om skattereduktion för rot- och rutarbete fr.o.m. 2016 är det så att skattereduktion för rotarbete kan medges den som betalat 70 procent av arbetskostnaden. De allmänna villkoren måste givetvis också vara uppfyllda, nämligen:

- Det utförda arbetet ska vara hänförligt till sökandens hushåll.

– Den som ansöker om skattereduktion ska äga och bo i det småhus, den ägarlägenhet eller den bostadsrätt där arbetet utförts.

– Arbetet får inte utföras av den som begär skattereduktion eller närstående till denne.

– Utföraren ska vara godkänd för F-skatt när avtalet om arbetet träffas eller när ersättningen betalas ut.

- Skattereduktion medges även den som utgett ersättning för husarbete avseende förälders hushåll eller fått en förmån av husarbete avseende förälders hushåll. Dessutom måste den som ansöker om skattereduktion äga hela eller del av småhus, ägarlägenhet eller bostadsrätt som föräldern bor i.

Det framgår av det ovanstående att det endast kan vara en person som betalat 70% av arbetskostnaden och följaktligen kan medges skattereduktionen. Jag tolkar din fråga som om du vill veta huruvida skattereduktionen får utnyttjas av en annan person än den som faktiskt har rätt till den. I annat fall är du välkommen att återkomma med följdfrågor.

Angående denna fråga är situationen sådan att sambor fritt kan fördela det slutliga rot- eller rutavdraget mellan varandra. För skattereduktion för Rotarbete måste den som tar emot skattereduktionen, förutom att tillhöra samma hushåll, äga bostaden där arbetet utförts. Den man fördelar till måste ha fyllt minst 18 år under 2016 och vara obegränsat skattskyldig i Sverige, dvs måste vara bosatt här. Precis som du säger måste detta kommuniceras till Skatteverket: Både den som vill överlåta och den som vill överta en slutlig skattereduktion ska begära det som övrig upplysning i sin deklaration. Någon ändring i skattereduktion för rot-/rutarbete som förtrycks i deklarationen görs inte. Eventuell ändring görs när din deklaration handläggs av Skatteverket.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare