FrågaSKATTERÄTTAvdrag28/09/2014

ROT-avdrag på fritidsfastighet

Hej!

Vi bor och är folkbokförda i Stockholm. Tidigare hade vi en hyresbostad i Karlsborgs kommun eftersom maken arbetar inom försvarsmakten. Jag arbetar i Stockholm. 20015 startade maken en enmans AB och verksamhetsadressen blev bostaden i Karlsborg. Omsättningen ligger på knappa 100`kr. 2011 köpte vi som privatpersoner ett sommarhus i Karlsborg, där maken kan bo under sin tjänstgöring i Västra Götaland och som hela familjen (barn, barnbarn) använder under jul, påsk och som sommarbostad. AB-adress överfördes till sommarhusets adress adress av bara farten. Vi har i övrigt tänkt att efter pensioneringen bosätta oss i Karlsborg.

I juni månad behövde vi göra en del målningsarbeten vilket gjordes också med rotavdrag. Skatteverket vägrar nu att betala ut rotdelen till hantverkaren med hänvisning till att vi som köpare är folkbokförda i Stockholm och på fastigheten bedrivs näringsverksamhet b.la. HVB/B&B vilket aldrig någonsin gjorts. Den verksamhet som maken bedriver sker per telefon mot ett reseförsäkringsbolag så någon näringsverksamhet bedrivs inte på fastigheten. I samband med bolagsstämman i augusti gjorde vi ändringar i bolagsordningen och tog bort b.l.a. HVB/B&B ur bolagsordningen. Det gjordes innan vi fick reda på Skatteverkets avslag för hantverkaren. Skatteverket vägrar kommunicera med oss och hänvisar till sekretess i frågor gällande ROT/RUT avdrag. Vi å andra sidan berörs av deras ställningstagande, eftersom vi som privatbostadsägare måste betala hela hantverkarkostnaden. Med andra ord både hantverkaren och vi drabbas av Skatteverkets ställningstagande. Vi har inte ens fått möjlighet att överklaga beslutet eftersom vi inte har något beslut. Vad göra? Tacksam för svar

Cecilia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det är ni som privatpersoner, och inte dins man AB, som utfört renoveringsarbetet. ROT-avdrag avser nämligen endast privatpersoner.

Skatteverket kan, som alla svenska myndigheter, avstå från att ge ut handlingar om de bedömer att handlingarna omfattas av sekretess. Det ni kan göra är att begära en skriftlig förklaring till varför skatteverket har beslutat om sekretess, och sedan överklaga det beslutet hos kammarrätten (alltså överklagan avseende beslutet om sekretess inte om avslag på ROT). Kammarrätten skickar då tillbaka beslutet till Skatteverket som då får möjlighet att ompröva sitt beslut.

Det finns inget krav på att man måste vara folkbokförd på den adress som man utnyttjar bidraget på utan det går bra att använda sig av ROT-avdraget även på fritidshus. Däremot krävs att ni äger fastigheten och att den i taxeringen klassificeras som småhus. Är detta uppfyllt har man i regel rätt till ROT-avdrag.

Skatteverket skriver att ni bedriver näringsverksamhet i fastigheten. Om man utför arbeten där man utnyttjar ROT-avdrag och det i delar av fastigheten bedrivs näringsverksamhet får man endast utnyttja ROT-avdraget på den del av fastigheten som är ”privat”. Det händer att hantverkaren till skatteverket skriver att ”åtgärden avser ej den del som nyttjas i företagsverksamhet” eller liknande. Avgörande i ert fall är alltså om den delen av fastigheten som ni renoverade tillhörde er eller bolaget (vid renoveringstidpunkten).

Det är svårt för mig att svara på exakt vilken rätt ni har i det här fallet utan att ta del av hur din mans företag bedrivs på fastigheten samt vad ni har renoverat. Behöver ni ytterligare hjälp med överklagan och juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare