Rykten som skadar mig och mitt företag - kan jag väcka enskilt åtal för förtal?

En affärspartner har vid flertalet tillfällen anklagat mig för att ha alkoholproblem. Detta har sagts till kollegor till mig och till kunder. Dessa anklagelser är totalt felaktiga och han har ingen som helst grund för sina påståenden.

Detta har inneburit att mitt företag och jag själv har förlorat mycket pengar, förutom att mitt anseende har gått i botten i dessa kretsar.

Lite kort kanske, men kan man väcka enskilt åtal i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtalsbrott?

I ditt fall är skulle det kunna röra sig om ett förtalsbrott. Den aktuella bestämmelsen finns i brottsbalken (BrB 5 kap. 1 §). Förtal innebär att någon utpekar någon annan så som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt på ett sätt som kan utsätta den utpekade personen för andras missaktning.

Eftersom din affärspartner har uttalat sig om dig och påstått att du har alkoholproblem, så har hen sannolikt gjort sig skyldig till förtal. Att uppge att någon har ett alkoholmissbruk inför kollegor och kunder bör kunna anses vara en sån sak som är ägnat att utsätta någon för andras missaktning. I ditt fall uppger du dessutom att det har faktiskt har lett till en konkret skada för både dig personligen och ditt företag. Med tanke på att ditt företag tagit skada och din inkomst påverkas kan det röra sig om grovt förtal (BrB 5 kap. 2 §), men det beror på hur omfattande skadan verkligen är och omständigheterna i övrigt.

Att väcka enskilt åtal

Precis som du redan är medveten om, så faller det här under enskilt åtal (BrB 5 kap. 5 §), vilket betyder att det är du som utsatts för brottet som måste väcka talan och driva processen. För att göra det måste du göra en skriftlig ansökan om stämning hos domstolen. Ansökan ska innehålla information om personen som du vill stämma, den brottsliga gärningen och omständigheterna och bevis (RB 47 kap. 1-2 §§).

Att driva en process själv kan vara svårt och tar ofta mycket tid och energi. Dessutom går det aldrig att säga med absolut säkerhet att någon kommer vinna processen och i värsta fall kan man bli skyldig att stå höga kostnader för hela rättsprocessen. Jag rekommenderar därför att du noga överväger om skadan du lidit är eller riskerar att bli så stor att du vill dra igång en process. Om du vill väcka enskilt åtal är det alltid en fördel att anlita ett juridiskt ombud med kompetens inom straffrätt, som kan hjälpa dig i processen.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare