Säga upp en tidsbegränsad anställning?

Hej!

Jag arbetar idag som konsult på ett bemanningsföretag och vill nu säga upp mig. I mitt anställningsavtal står det ingenting om hur lång min uppsägningstid är, det står endast att min anställningsform är: visstid/studerande. Jag har ingen grundlön utan lönen betalas ut per timme och mitt kontrakt förlängs var sjätte månad. Det enda jag oroar mig över är de arbetspass som redan ligger inbokade på mig, måste jag arbeta ''klart'' de dagarna först innan jag kan säga upp mig?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen du arbetar på, om det gör det kan det finnas andra regler där som reglerar vad som gäller. Om du är med i facket kan du alltid vända dig till dem för att få hjälp.

Om det inte finns något kollektivavtal med andra bestämmelser så är gäller lagen om anställningsskydd (LAS). Utgångspunkten är då att en visstidsanställning gäller tills tiden för den tidsbegränsade anställningen går ut och att den inte går att säga upp i förväg om ni inte kommit överens om det, enligt 4 § LAS. Det innebär att du förmodligen kommer behöva arbeta de passen ni bokat in eftersom ni då avtalat om att du ska arbeta och det innebär ett avtalsbrott att inte göra det. Du har dock alltid möjlighet att prata med din arbetsgivare och fråga om det är möjligt för dig att inte arbeta de passen ni har kommit överens om.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare