Saklig grund för uppsägning

Hej

Jag har jobbat i en kommunal ställe 1,5 år som timanställd.

Nu arbetsgivare sparkar mig utan anledning och tjänsten ger till någon annan.

Vad kan göra.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk arbetsrätt är att en anställning ska gälla tillsvidare, se 4 § lagen om anställningsskydd (LAS). Om du har en sådan tillsvidareanställning får din arbetsgivare endast säga upp dig om det föreligger saklig grund, 7 § 1 st. LAS. Sådan saklig grund kan exempelvis vara arbetsbrist eller personliga skäl.

Om det är som du säger att din arbetsgivare inte har någon anledning att säga upp dig så kan du kräva skadestånd enligt 38 § LAS, din uppsägning ska även ogiltigförklaras. För att göra detta rekommenderar jag dig att ta kontakt med din fackliga organisation (om du är medlem i en sådan) så kan de hjälpa dig vidare i detta ärende. Det är svårt för mig att besvara din fråga ytterligare utan att veta alla omständigheter. Men sammanfattningsvis kan man säga att din arbetsgivare behöver saklig grund för att säga upp dig, om det saknas sådan saklig grund så kan du yrka skadestånd från din arbetsgivare, samt så ska uppsägningen förklaras ogiltig.

Hoppas detta var svar på din fråga, om du önskar ytterligare rådgivning kan du ta kontakt med oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare