Saklig grund för uppsägning pga. olovlig frånvaro

Hej

Min anställd blev hämtat av polisen andra gången på kort tid samt som han blev frånvaro från jobbet. Han påstår att det är lagligt att vara frånvaro 4 dagar utan att meddela arbetsgivare, är detta korrekt ? Kan man säga upp personer på grund av upprepande händelse? Under normal vecka ändrar han sin schema på egen hand utan att informera företaget.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar från att den anställde är tillsvidareanställd. För att säga upp en tillsvidareanställd krävs "saklig grund" (se 7 § lagen om anställningsskydd). Saklig grund brukar delas upp i två kategorier: arbetsbrist samt personliga skäl. I ditt fall rör det sig om en uppsägning på grund av personliga skäl.

Att generellt uttala sig om vad som innebär saklig grund är svårt eftersom det ska göras en helhetsbedömning från fall till fall. Klart är i vilket fall, att din anställde har fel i sitt påstående om att "det är lagligt att vara olovligen frånvarande 4 gånger". Däremot utgör sällan ett enda fall av misskötsamhet saklig grund för uppsägning. Som huvudregel krävs att åtminstone EN tydlig varning utdelats innan man kan meddela uppsägning. Om du är orolig för fortsatt misskötsamhet bör du lämna en formell varning om uppsägning till den anställde. Även mindre allvarliga förseelser (t.ex. sena ankomster) kan utgöra saklig grund för uppsägning om förseelserna upprepas efter att du som arbetsgivare erinrat arbetstagaren om att beteendet inte accepteras. Grundtanken är att en uppsägning inte ska komma som en överraskning för den anställde.

Slutligen ska sägas att faktorer som lång anställningstid, tidigare skötsamhet och om arbetsplatsen är stor talar till fördel för den anställde vid en tvist om uppsägning. Är det motsatta förhållande talar det således för att ribban för "saklig grund" är något lägre. Jag bör också påpeka att det är du som arbetsgivare som måste bevisa att det föreligger saklig grund. Därför kan jag rekommendera dig att upprätta en omfattande dokumentation av dina skäl för en eventuell uppsägning.

Som sagt krävs en bedömning av det enskilda fallet för att till fullo besvara din fråga. Om du vill ha ytterligare hjälp med att motivera uppsägning är du varmt välkommen att boka en tid med vår juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare