Säkrande av hus som "enskild egendom" i samboförhållande

Hej!

Frågan gäller arv till särkullbarn vid samboförhållande.

När jag träffade min nuvarande sambo köpte jag ett hus. Jag står som ägare på lagfarten och står även för lånen. Han har inte heller lagt någon kontantinsats. Jag tycker mig förstå av det jag läst att huset trots detta räknas som vår gemensamma samboegendom. Kan vi skriva ett samboavtal så huset blir min enskilda egendom? Har hans barn arvsrätt till huset även om vi har samboavtal, och han avlider före mig? Han har två barn sen tidigare, jag har inga barn och vi har inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du har helt rätt; ett hus man har köpt för att ha som gemensam bostad med sambon blir samboegendom och skall ingå i bodelningen om man senare separerar, och då kan sambon få ta över en del av det.

Se dock 9 § Sambolagen. Man kan avtala om att viss egendom inte skall ingå i bodelningen, till exempel ett hus. Det rör sig inte i bokstavlig mening om "enskild egendom", men effekten blir naturligtvis densamma. Om ett sådant avtal finns skall inte huset ingå i bodelningen så länge avtalet inte är "oskäligt". Kort sagt har jag svårt att tänka mig att avtalet skulle bli oskäligt när det är du som ensam har betalat för huset.

Om ni har ett sådant samboavtal som diskuterades i förra stycket kommer inte din sambos barn att kunna ärva något av huset. Det är dock värt att poängtera att den sambo som överlever bestämmer om det skall bli bodelning eller inte (18 § Sambolagen)! Med andra ord skulle du inte behöva lämna över något av huset ens om det inte fanns ett samboavtal.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare