Sakskada orsakad av katt

Hej,

Vår katt försvann förra veckan (1,5 dygn). Idag (5 dagar efter att vår katt kom hem) kommer ena grannen förbi och påstår att katten varit inlåst hos honom och kissat ner hela hans soffa (förutom en dyna). Tiden då grannen släppte ut henne (Kastrerad katthona) stämmer inte på tiden då hon kom hem. Hon brukar aldrig vara borta och var så 'glad' att komma hem då hon dök upp, så jag kan inte tänka mig att hon inte skulle ha sprungit direkt hem då hon hade blivit utsläppt. Grannen kunde inte ens se skillnaden på våra två katter som är väldigt olika till färgen.

Själva kissandet låter som en okastrerad hankats beteende, för så mycket och ofta brukar inte en katt kissa.

Är jag skyldig till att betala sofftvätt eller liknande? Och går det på min eller hans hemförsäkring?

Mvh

Kattägaren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter ska hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Detta innebär att det är ägarens skyldighet att ha uppsikt över sitt djur. När det gäller katter finns inget strikt skadeståndsansvar i den utsträckning som gäller för hundar. För skador orsakade av katter gäller istället skadeståndslagen.

Enligt 2:1 skadeståndslagen krävs att du som kattägare agerat vårdslöst för att skadeståndsansvar ska uppkomma. Det krävs så kallad adekvat kausalitet (kausalitet betyder orsakssamband) mellan ditt handlande och den skada som uppkommit hos grannen. Utifrån den information som angivits i din fråga är det svårt att se om det ens finns ett orsakssamband och det är i vart fall inte adekvat. Grannen tycks ju själv ha släppt in katten i sitt hus. Det är din granne som är skyldig att bevisa att ditt handlande har lett till dennes skada vilket, i min bedömning, är i princip omöjligt. Särskilt när det verkar tveksamt om det ens rör sig om din katt.

Frågan om hemförsäkring är tyvärr svår att svara på utan att ha sett försäkringsvillkoren. Jag rekommenderar därför att du kontaktar ditt försäkringsbolag med denna fråga. I min bedömning har du dock inget ansvar för denna situation överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning,

Robert ByrdeRådgivare