Sälja fjällstuga till sonen

Skall sälja min fjällstuga vår son.

Min man och jag har var sitt barn sedan tidigare och ett barn tillsammans.

Kan vi sälja fastigheten till vår gemensamme son utan att de andra barnen är inblandade?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Jag förstår att ni funderar på den framtida situationen med arv och så vidare, och om det påverkas av att ni säljer fjällstugan till er gemensamma son i dagsläget. Jag vet inte till vilket pris ni har tänkt att sälja stugan för. Om det är till marknadsvärdet spelar det inte någon roll om det är till son ni säljer eller inte. Man har ju rätt att förfoga över sin egendom hur man vill, där att sälja den naturligtvis ingår.

Om ni har tänkt att sälja den till underpris gäller annat. Det som en arvlåtare har gett en bröstarvinge, som i detta fall er son är, under sin livstid ska avräknas som förskott på arv om inget annat har föreskrivits eller som med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett när egendomen gavs, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1. Detta innebär att ni bör bestämma er i förväg om ni vill att detta ska räknas som ett förskott på arvet till er gemensamma son eller inte. Räknas det som förskott på arv innebär det att er son inte kommer ärva lika mycket i framtiden, eftersom han då redan har erhållit en del.

Hoppas att detta var svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare