FrågaAVTALSRÄTTGåva14/09/2017

Sälja till de andra ägarna med och utan hembudsklausul

Hej,

Jag och mina syskon äger en sommarstuga tillsammans som vi fått från vår far genom ett gåvobrev. Nu vill några av syskonen sälja stugan och vi andra vill köpa ut den från de andra. För att få ett marknadsvärde har de säljande bestämt att stugan skall ut till försäljning för att vi skall få det högsta budet. Vi som vill ha kvar stugan vill då ha möjligheten att köpa den från våra syskon till det högsta accepterade budet. Jag har hört att man behöver en hembudsklausul för att försäljningsprocessen skall "stoppas" i några dagar tills vi bestämt om vi har råd att matcha det högsta budet. Stämmer detta och i så fall hur skriver man en hembudsklausul? Finns det någon mall man kan använda? Vad är det som gäller egentligen? Gör vi rätt här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En hembudsklausul ett stycke text som kan skrivas in i olika dokument såsom bolagsordningar, gåvobrev eller avtal. Syftet med en hembudsklausul är som namnet antyder att då någon vill sälja någonting måste denna erbjuda de nämnda i hembudsklausulen eller avtalet att få köpa det som ska säljas innan de har rätt att sälja det till vem som helst.

En hembudsklausul skulle alltså göra det möjligt för er att få företräde till att köpa stugan, men denna måste vara inskriven i gåvobrevet annars är den inte giltig. Det går alltså inte att komma på en hembudsklausul i efterhand.

Vad som däremot är möjligt är om de som inte vill behålla stugan går med på att sälja den till er trots att det inte finns en hembudsklausul. En hembudsklausul utgör bara ett tvång men det finns ingenting som hindrar dina andra syskon från att ändå välja att sälja stugan till er.

Det bästa vore alltså om ni skulle komma överens med dem hur ni ska sälja stugan. Att vara den högst bjudande vid en offentlig auktion är ett sätt men det kan vara osäkert för er som vill köpa den om det kommer oseriösa budgivare som bara försöker trissa upp priset.

Jag skulle alltså rekommendera er att få en mäklare att värdera stugan och se om ni syskon kan komma överens om ett pris då. Kan ni verkligen inte komma överens kommer det lösas så att ni får köpa stugan på en auktion som vem som helst får bjuda i.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare