FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/05/2016

Samäganderätt och arv

Hejsan! Har en fråga angående saker min far o hans sambo köpt gemensamt, tex snöslunga, åkgräsklippare m.m. Hur gör man med dessa saker nu när min far avlidit? Är det hon som ärver dem, ska hon "köpa" ut oss? Eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har ingen arvsrätt, det krävs ett inbördes testamente för att hon ska ärva din far.

Du har rätt att ärva din far enligt Ärvdabalken 2 kap 1 § st2. Enligt Ärvdabalken 23 kap 1 § st2 ska en sambodelning ske före arvskifte om den efterlevande sambon begär detta. Rätten för din fars sambo att kräva en sambodelning återfinns i Sambolagen 18 & 8 §§. Det som ska delas i sambodelningen är endast samboegendom. Samboegendom är exempelvis sådant som köpts in som gemensamt bohag. De föremål du har beskrivit är inte samboegendom. Alltså ärver du (och andra bröstarvingar – se Ärvdabalken 2 kap 1 §) din fars egendom.

Det som ligger närmast till hands är att se det som att din far och sin sambo hade samäganderätt till föremålen, då dessa var gemensamt inköpta. Enligt Lag (1904:48 s 1) om samäganderätt(samäganderättslagen) 1 § ska de anses äga lika stor del i egendomen. Det ni ärver är endast hans del i egendomen. Om ni inte kan enas om egendomen med er fars efterlevande sambo kan rätten (domstol) enligt samäganderättslagen 3 § utse en god man som ska omhänderta egendomen. Ni kan vidare enligt samäganderättslagen 6 § ansöka hos rätten om att egendomen ska säljas.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare