Samäganderätt till bostadsrätt

Hej!

Tack för en bra sida!

Jag äger tillsammans med min make och vår son en bostadsrätt. När vi köpte lägenheten skrevs ett dokument med villkor som vår son då gick med på. Vår son har själv en son från en tidigare relation och de skulle tillsammans bo i lägenheten. Vi som då bodde utomlands, skulle få tillgång till lägenheten vid kortare vistelser. Vår son hade dessutom en vad vi förstod senare, missbruksproblematik. Vi hade fått reda på att han "testat" droger så i avtalet stod också att han skulle vara drogfri. Något som han absolut inte såg som något problem. Nu 5 år senare har han hamnat i ett djupare missbruk. Vi har fått flytta hem för att stötta honom och både min man och jag har fått byta jobb som en följd av det. Problemet är att vår son har misskött lägenheten, haft viss konflikt med föreningen, slutat betala sina räkningar (dock inte hyra eller lån), bytt lås, får inte längre vara själv med sin son och har fördjupat sitt missbruk. Min man och jag äger 37,5% var och vår son 25%. Vi vill nu sälja lägenheten dels för att vi själva behöver hitta en ny lägenhet men dels för att han har brutit de överenskommelser som vi haft. Själv vägrar han flytta och vi har ingen möjlighet att ens komma in i lägenheten. Det är oerhört smärtsamt att behöva sätta en sådan här gräns gentemot sitt barn men genom att låta honom bo kvar understödjer vi också hans livsstil. Hur vi än gör känns det förfärligt! Hur går vi tillväga för att lösa detta på bästa sätt?

Vänligen

Mamman

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att ni har ett komplext problem men den fråga som jag kan hjälpa till med, är enligt vad jag kan utläsa, hur ni kan gå tillväga för att få sålt bostadsrätten. Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt (SamäganderättsL) är tillämplig på er situation eftersom att ni trots allt har delad äganderätt till bostadsrätten. Huvudregeln enligt lagen är att samtliga delägare måste samtycka för att den ska kunna säljas, det framgår av SamäganderättsL 2 §.

Det bästa vore alltså om ni kunde komma överens med er son om att det bästa är att bostadsrätten försäljs. Om det inte går så lämnas en viss öppning i samma lag 6 §, var och en av delägarna kan ansöka hos rätten om att egendomen säljs på offentlig auktion. Kan då den som motsätter sig försäljning inte visa på synnerliga skäl för anstånd så kommer den att säljas i detta läge. Köpeskillingen kommer att fördelas mellan er tre enligt era äganderättsandelar om ni kan visa andelarna (exv. genom lägenhetsförteckningen eller köpekontraktet) annars fördelas köpeskillingen lika mellan er.

Går det på något sätt att komma överens mellan er så är det att föredra då det generellt är så att priset blir högre om bostaden säljs enligt normalt förfarande.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till med allt!

Behöver du vidare hjälp med frågor om samäganderätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare