FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/08/2017

Samäger fastighet – inte överens om att sälja

Jag äger en sommarbostad tillsammans med min syster.

Jag vill sälja men inte hon. Fastigheten med tomtareal är värderad av 2 mäklare 2015 till cirka 3 miljoner.

Taxeringsvärdet är cirka 1,5 miljoner. Hon har blivit erbjuden av mig att köpa ut mig till marknadsvärde men vill bara betala hälften av taxeringsvärdet. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det bästa och enklaste är naturligtvis att försöka komma överens med din syster. Är detta omöjligt av någon anledning kan du använda dig av reglerna i samäganderättslagen.

Lagen föreskriver att när två eller fler personer gemensamt äger en fastighet så är utgångspunkten att båda bestämmer gemensamt. 2 § samäganderättslagen

Kan delägarna av fastigheten inte enas så är det möjligt att vända sig till tingsrätten där fastigheten ligger. Tingsrätten utser då en förvaltare som kan hjälpa till att medla och sköta annat praktiskt. 3 § samäganderättslagen

Löser detta inte situationen så kan du, om du och din syster inte har avtalat annat, tvinga fram en försäljning genom att fastigheten säljs på offentlig auktion. 6 § samäganderättslagen

En offentlig auktion ska hållas så snart det är möjligt. 10 § samäganderättslagen

Hoppas du svar på din fråga och att din situation löser sig. Om du vill ha mer hjälp, t.ex. genom att sätta igång ett förfarande som jag beskriver ovan, så går det bra att vända sig till info@lawline.se

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare