FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/07/2016

Sambo eller inneboende?

Hej!

Är min dotter sammanboende eller inneboende?

Båda jag och dotter har varit och folkbokförda sedan år 2000 (då var dotter 15 år) på samma adress.

Vi bor fortfarande tillsammans. Vad är hennes status angående hyreslägenheten vi bor i?.

Hyreskontrakt är klart på mig eftersom hon var då 15eller kanske 14 år.

Tacksam för ett snabbt svar

Med vänbliga hälsningar

xxxx xxxxxx

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med sambor (sammanboende) avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, se Sambolagen 1 §. Eftersom ni inte lever i ett parförhållande, och du är hyrestagare av lägenheten, är din dotter inneboende.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

John Eriksson NätterlundRådgivare