Samboavtal

Hej.

Jag och min sambo skrev ett samboavtal, att var och en tar sina saker och egna hus i händelse av separation. Detta skrevs samtidigt då jag köpte en lägenhet som vi flyttade till gemensamt ( hade varsin adress innan).

Nu så säljer jag den och vi köper en nyare gemensamt (50% var).

Fråga 1 , Behöver vi skriva nytt avtal med samma mening, när vi flyttar?

Fråga 2, Om en av oss dör, kan man skriva så den andre kan bo kvar, tex 1 år eller längre?

Vi har bägge särkullbarn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med kan det fastslås att Sambolagen inte gäller för det fall samborna har upprättat ett inbördes gällande samboavtal, 9 § SamboL. Det framgår att ni har gjort det, och att samboavtalet stadgar att ingen bodelning ska förrättas för det fall ni skulle separera. Så länge samboavtalet är skriftligt och undertecknat av båda gäller det. Att ni väljer att flytta runt påverkar inte avtalets giltighet varför ni inte behöver skriva ett nytt samboavtal.

När det gäller den andra frågan, är det viktigt att ha klart för sig att sambor inte ärver varandra. Om en av er vill förordna om er kvarlåtenskap till förmån för den andre sambon, får ni göra detta med ett testamente. Se 10:1 ÄB för formkraven för testamente.

När det gäller särkullbarnen, har de alltid rätt till sin laglott (7:1 ÄB) och kan få ut den del direkt, fastän ett testamente finns. Däremot kan ju särkullbarnens del tillgodoses med exempelvis lösa pengar, varför det inte torde vålla några problem att den efterlevande sambon bor kvar i bostaden, och att ett sådant testamente således kan gå igenom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare