Samboavtal

Våran son ska köpa lägenhet och handpenningen ska läggas av honom med pengar som vi föräldrar sparat till honom under hans uppväxt. Lånet ska jag (mamma) och min son ta gemensamt eftersom han ej är fast anställd. Min fråga är nu: han har en flickvän som kommer flytta med honom till lägenheten, hon har inget arbete och lägger inte in några pengar till bostadslånet. hur ska man skriva för att vara säker på att hon ej får del av lägenheten vid en separation. Jag vill vara säker på att hela lägenheten kommer tillhöra min son oavsett vad som händer med deras relation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den lag som är tillämplig är sambolagen som du finner https://lagen.nu/2003:376. Enligt 8 § ska på begäran av någon av samborna en bodelning göras när samboförhållandet upphör. Den egendom som ska delas är bostad och bohag om den förvärvats för sambornas gemensamma användning. Om din son och hans flickvän flyttar tillsammans till bostadsrätten i och med att den köps tyder det mesta på att den förvärvats för gemensam användning.

För att säkerställa att bostadsrätten inte delas vid en eventuell separation rekommenderar jag att din son och hans sambo skriver ett samboavtal. I samboavtalet kan man avtala om att ingen bodelning ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i en bodelning. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda parterna. Detta framgår av 9 §.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare