Sambodelning

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 år sedan och hon behöll huset som vi hade i 3 år. Vi fick lånelöfte för huset och eftersom hon hade kontant insatsen så ägde hon en större del av huset.

Vi gjorde aldrig en värdering vid separationen. Så jag undrar ifall man i efterhand kan begära värdering av huset i efterhand och att man ev kan få lite pengar för huset.Självklart så får man räkna marknadsvärdet vid tillfället vi separerade.

// David

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska bodelning göras om de begärts av någon av samborna. Denna bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Denna bägarna ska dock framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Detta framgår av 8§ Sambolagen. Följden av att bägaran om sambodelning inte görs i rätt tid är att bodelning inte kommer till stånd och parten förlorar sin rätt. Eftersom ni inte varit sambos på tre år kommer det alltså vara svårt att kräva en omvärdering och få ut pengar.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare